tiistai 2. elokuuta 2016

450 kronor

Heippa! Tänään palaili kotiin muutama väsynyt reissaaja. Vaikka reissu oli onnistunut ja siellä viihtyi paremmin kuin hyvin, oli ihana palata jo kotiin. Ruotsi näyttäytyi taas hieman erilaisena, sillä vanhojen tuttujen maisemien lisäksi kierreltiin toinen toistaan upeammissa paikoissa.
Torstaina aamupäivällä lähdettiin ajamaan Helsinkiin, kun oltiin viety kissat hoitopaikkaan ja pakattu viimeiset tavarat. Matkalla pysähdyttiin kahvittelemaan. Itse en ole vielä kuvan villitykseen lähtenyt, mutta sain katsella sitä vierestä koko reissun ajan, kun veli metsästeli Pokémoneja ja keräsi kilometrejä munia varten.. :-D
Heti ensimmäisenä laivalle päästyä oli ruokailun aika. Buffetista löytyi ihan kiitettävät valikoimat vegaanisia ja kasvisruokavalioon sopivia vaihtoehtoja, joten kyllä siellä ainakin masun täyteen sai.
Ilta venyi aamuyöhön, kun kierreltiin kaupoissa ja istuskeltiin viihtyisässä baarissa. Itse join vain yhden, sillä aloin jo väsyä pitkän päivän päätteeksi. Mikään ei voita sitä tunnetta, kun saa kietoutua puhtaisiin lakanoihin ja lukea hyvää kirjaa, kunnes nukahtaa.
Seuraavana aamuna herättiin aikaisin ja lähdettiin aamupalalle. Vähän harmitti jälkeenpäin, kun tajusin vasta syötyäni, että tarjolla oli myös kasviperäisiä jukurtteja.. Aamupalan jälkeen lähdettiinkin sitten jo autolle ja ajelemaan Tukholman läpi.
Yövyttiin isän siskon luona Haningessa, joka on kunta Tukholman lähistöllä. Asunnossa oli hyvin tilaa ja kaikin puolin kotoisaa. Lähellä sijaitsi vielä ostoskeskus ja muita mukavuuksia, joten on aika vaikea löytää valituksen aihetta.
Ilta kului leppoisissa merkeissä, kun juteltiin ja vietettiin iltaa parvekkeella. Tehtiin pieni kävelylenkki läheiseen puistoon ja tultiinkin nukkumaan vasta puolen yön jälkeen. Siinä vaiheessa olikin jo aika väsynyt, kun takana oli lyhyet yöunet ja reissaamista.
Lauantai-aamuna herättiin aikaisin ja valmistauduttiin rauhassa alkavaan päivään. Melko pian täytyikin lähteä tienpäälle, sillä oli pitkä matka edessä..
Björndammen on yksi kauneimmista paikoista, joissa olen käynyt. Tien varrella on pieni kahvila, jonka penkit sijaitsevat näissä upeissa maisemissa. Tällä kertaa kaatosade yllätti, eikä kahvila ollut avoinna, mutta päätettiin kuitenkin jaloitella hetki pitkän ajomatkan jälkeen.
Oikeastaan koko reissun idea oli yllättää isän veli, joka täytti pyöreitä. Matkaan meni useampi tunti, sillä Hälleforsnäs sijaitsee maaseudulla. Käytiin ostamassa tarjottavia kaupasta, josta löytyi ruokia, kosmetiikkaa ja melkeinpä mitä tahansa halusi löytää. Vegaanisia tuotteitakin oli oikein hyllyt pullollaan! Saatoin rakastua kyseiseen kauppaan..
Hälleforsnäsissa aika kului nopeasti. Katseltiin kurkien lentoa, kahviteltiin ja eksyttiin tv:n ääreen katsomaan jotain älytöntä elokuvaa. Kello lähenteli puolta yötä, kun lähdettiin ajamaan takaisin. Pysyin alkumatkan hereillä, kun bongailin villieläimiä, mutta jossain vaiheessa taisin jo nukahtaa..
Tähän väliin voisi kai sanoa muutaman sanan syömisistä. Ihan yllätyin, miten hyvin ne sujuivat! Melko turvallisella linjalla mentiin, sillä valikoin kaupoista soijajukurtteja, hedelmiä, tofua ja salaatteja. Paria uuttakin juttua kokeilin, mutten mitään kovin kummoista. Välillä toki ahdisti ja menin helpoimman kautta, mutta onnistuin kuitenkin syömään vieraassa ympäristössä. :-)
Pyrin syömään säännöllisesti, vaikka muut söivätkin vain pari isompaa ateriaa päivän aikana. Tämä oli hyvä päätös, sillä olo oli energinen ja jaksoin olla koko ajan liikkeessä muiden tapaan. Ylipäätään syöminen ahdisti vain hetkittäin, enkä miettinyt sen enempää. Kuuntelin vaan kroppaa ja söin, kun siltä tuntui.
Pakkasin ihan liian vähän vaatteita mukaan, joten olipahan hyvä syy ostaa uusia. :-D Aamupäivä kului kaupoilla läheisessä kauppakeskuksessa. Palattiin kuitenkin takaisin vain muutama sata kruunua köyhempinä.. Kuvan paita oli niin kiva, että niitä täytyi ostaa heti kaksi eri värisinä.
Iltapäivällä poikettiin sukulaisen haudalla. Hautausmaa ja läheinen kirkko on erityisesti ateisteille tai kirkkoon kuulumattomille. Tunnelmakin on ihan erilainen: keto täynnä erikoisia kasveja ja puroja, hautakivinä pieniä laattoja. Sitä on aika vaikea kuvailla sanoin, mutta paikka on todella kaunis.
Illalla lähdettiin vielä isän siskon pojan luokse kyläilemään. Puhuttiin sekaisin suomea, ruotsia ja englantia, sillä kaikille ei löytynyt yhteistä kieltä. Siitäkin huolimatta ilta oli todella mukava, eikä oltaisi maltettu lähteä vielä aikaisemmin sovittuun aikaan.
Saatiin 450 kruunun (45 e) pysäköintisakot, sillä laitettiin auto väärälle puolelle tietä. Kyllähän tuo vähän tunnelmaa laski, mutta otettiin asia lähinnä huumorilla.
Maanantaiaamuna pakkailtiin ja valmistauduttiin lähtöön. Pelailtiin kuvassa näkyvää peliä, johon jäin ihan koukkuun. Heittelin noppia yhä uudestaan ja uudestaan.. Ainakin aika kului nopeasti - ja pian olikin jo aika sanoa heipat Ruotsille!
Eksyttiin matkalla satamaan, mutta ehdittiin kuitenkin ajoissa laivaan. Siinä vaiheessa oltiin kaikki niin helpottuneita ja onnellisia, ettei satama ole koskaan näyttänyt sen kauniimmalta. Käytiin taas buffetissa syömässä, kierreltiin kaupoilla ostamassa tuliaisia ja matkamuistoja.. Sitten vetäydyttiin vaan joksikin aikaa hyttiin, sillä oltiin jo väsyksissä. Mentiin ajoissa nukkumaan, eikä kenenkään tehnyt mieli istuskella baareissa edes yhdellä.
Tänään olikin viimeinen päivä reissussa. Herättiin jo kuuden aikoihin, että ehdittiin syödä aamupalaa kaikessa rauhassa. Sitten vaan tavarat kasaan ja auton nokka kohti Lahtea. Ihana päästä kotiin, oli ainoa ajatus kaikkien mielessä. Kaikkein parasta oli kissojen hakeminen hoidosta - oli niin kauhea ikävä! Siinä se päivä sitten kuluikin..
Sellainen reissu tällä kertaa. Ylitti kyllä kaikki odotukset!
 Heippa!
Ps. Pahoittelut mahdollisista kirjoitusvirheistä, alkaa olla jo väsy..