perjantai 19. marraskuuta 2010

Toivepostaus: Tämä puoli minussa (anoreksia)

Sain ehdotuksen, että kirjoittaisin tänne jotain sairaudestani. Puhun tästä ihmisille avoimesti, en salaile tai häpeä sitä, mutta nyt, kun yritän kirjoittaa siitä tänne tuntuu, etten löydä oikeita sanoja. Haluaisin kirjoittaa jotain kaunista, mutta en tiedä osaanko. En edes tiedä, kiinnostaako ketään lukea tästä aiheesta, mutta kirjoitan kuitenkin. En aio valittaa, kerron asioita ja tunteita, niin kuin ne koen. Toivottavasti pidätte! :')


Sairastuin anoreksiaan yli neljä vuotta sitten, 12 vuotiaana, jolloin olin täysin normaalipainoinen - en lihava niin kuin minulle väitettiin. Minulla oli ollut masennus jo useita vuosia ja koin, että tulisin onnellisemmaksi, jos laihtuisin muutaman kilon. En saavuttanut sillä onnea, kuin pienen pieninä murusina - masennukseni syveni. Vanhoja kuvia katsoessani näen, kuinka kilo kilolta onni valuu pois minusta, menetän aina jotain muuta ja lopulta on jäljellä pelkkä ruokalautaselle ja vaa'an lukemalle mahtuva pieni maailma.

Laihtuminen ei ollut minulle mikään nopea prosessi, meni pitkään ennen, kuin sain painon todella laskemaan. Se tapahtui nopeasti ja kivuliaasti. Ihmiset alkoivat huolestumaan todella ja minut passitettiin lääkärin juttusille. Verikoearvoni olivat huolestuttavan sekaisia ja painokin laski laskemistaan.


Keskussairaala, osasto 2: Jouduin sairaalaan 11.9.2009, isäni syntymäpäivänä. Taistelin kaikin voimin hoitoa vastaan, tein järjettömiä asioita ja valehtelin liikaa. Paino laski hoidon aikana yli kahdeksan kiloa, jolloin olin niin alhaisissa painolukemissa, että sydämeni meinasi pysähtyä. Sykkeeni oli alle 30. (en halua kertoa silloista painoani, enkä laita tänne kaikkein pienimpiä kuviani, sillä en tahdo kenenkään saavan niistä lisää mielipahaa itselleen..) Hoito venyi koko ajan, koulunkäynti jäi ja menetin suurimman osan ystävistäni.

Olin jossain välissä menettänyt uskoni kokonaan, elin vain pienessä sekaisessa maailmassani, enkä muistanut enää, mitä muuta oli olemassa. Näiden aikojen on täytynyt olla erityisen vaikeita läheisilleni! Lopulta minut kuitenkin pakotettiin nostamaan painoani ja pitkän, ahdistavan kamppailun jälkeen löysin toivoa, jota en ollut tuntenut ikuisuuksiin. Pääsin sairaalasta kotiin, kun painoni oli noussut tarpeeksi, yhdeksän kuukauden jälkeen.





Nyt olen kotona, sinnittelen milloin missäkin painossa, mutta pärjään! Opettelen keräämään itsetunnon rippeitä muiden ihmisten hymyistä, kauniista sanoista ja ihanista muistoista. Arvostan kotiani, siellä olo ei ole itsestäänselvyys. Ihana perheeni ja rakkaimmat ystäväni ovat taistelleet kanssani, kukaan ei ole luopunut toivosta! Enkä minäkään aio luopua - elämä hymyilee vielä joskus kauniimmin, kuin se on hymyillyt vuosiin!

Haluan sanoa, että anoreksia ei tuo onnea, mutta sen jälkeen asiat kokee täysin uudella tavalla! Anoreksia kasvattaa ihmisenä. Te pienet rakkaat, jotka sairastatte syömishäiriötä (ja muutkin, jotka ovat menettäneet hetkellisesti uskon itseensä): haluan sanoa, että te kaikki olette kauniita ja ainutlaatuisia! Mikään ei tee teistä huonompaa kuin muista. Meillä kaikilla on lupa parantua ja me teemme sen käsi kädessä! Ei ole mitään pelättävää, jos lakkaa pelkäämästä uskaltamista. ♥ Elämä on täynnä pieniä ihmeitä!

Haluaisin mahdollisesti jotain kommenttia: kiinnostaako aihe/ olisiko minun kuulunut kirjoittaa toisin/ oliko tämä mielestäsi säälittävää ja turhaa/ tms. :' )

12 kommenttia:

  1. ihana kuulla että sulla on asiat paremmin nyt ;____; voin samaistua osaan sun tekstistä, tykkäsin postauksesta ♥
    olet tosi pikkuinen edelleen, kauhistuttaa ajatella missä kunnossa oot joskus ollut :<

    VastaaPoista
  2. hyvä että kirjoitit tästä! :) kantaa ottava aihe, ajankohtainen monelle. onneks voit jo hieman paremmin, oot taistelija ! matka jatkuu, voimia paljon :) ♥♥

    VastaaPoista
  3. Oli aaivan ihana kirjoitus, tykkäilin :3 Itse vammailen syömisten kanssa ja tämä pistää todella miettimään, että onko se sen arvoista.
    Mä oon kyllä ilonen, että sä jaksat taistella ja menee paremmin, tsemppiä jatkoon :) ♥

    VastaaPoista
  4. destruction: Kiitos. : ) En enää haluaisi olla niin laiha, kuin silloin olin (paitsi joskus huonompina päivinä/viikkoina). Olen jotenkin oppinut pitämään nykyisestä olemuksestani enemmän.. ainakin niin tahdon uskoa. : )

    Tiina: Tänne kirjoittaminen pelotti hieman, mutta hyvä, että tämä sai hyvän vastaanoton. :' ) Me kaikki ollaan taistelijoita, koska muuten me oltaisiin jo luovutettu. Matka on vasta alussa, koko elämä edessä! :--)

    whisper: Kiitos! : ) Toivoinkin lähinnä sellaista reaktiota, koska pelkäsin, että jotkut ymmärtävät tämän väärin.. tiedäthän, ottaisivat oppia. : o
    Täysin turhaahan se on, mutta siitä on vaikea päästää irti. Se pikku pirulainen osaa asiansa, mutta kyllä siitä eroon pääsee, kun ei vaan luovuta! Laitetaan anoreksia kitumaan sillä tavalla, kun se kiduttaa meitä. ; )

    VastaaPoista
  5. Voi rakas ♥
    Sait bestikses itkemää ;')♥ Tosin onnesta.
    Rakastan sua niin paljon ja oon sun rinnallas aina niiku ollutkin ! :-)♥

    Ja ihan kiinnostava postaus, kuitenkin koska tiedät mistä kirjoitat.

    VastaaPoista
  6. Karpo: Oi, tiedän sen. : ) Sä et mua hylkää, enkä mä sua - koskaan! :-------) ♥

    VastaaPoista
  7. oot rohkea, kun kirjoitit aiheesta! kovasti tsemppiä toipumiseen! :)

    VastaaPoista
  8. Mä olen onnellinen sun puolesta, toivottavasti mäkin yllän samanlaiseen rohkeuteen jota sä olet osottanut ja uskallan parantua kokonaan<3

    VastaaPoista
  9. satua: Kiitos. : ) ♥

    Leena: Tuntuu vähän teeskentelyltä väittää, että uskaltaisin mitenkään rohkeasti edistyä.. Mutta kiitos kuitenkin. : )

    VastaaPoista
  10. Ootpa rohkea tyttö! Mut niinhän se menee että you can't have a rainbow without a little rain.. Edessäpäin on varmast paljo kaikkea hyvää sulle :) tsemiä!

    VastaaPoista
  11. ;__;<3 en osaa sanoa oikein mitään, kosketti mun sydäntä..

    VastaaPoista