keskiviikko 24. heinäkuuta 2013

Aiheella anoreksia

Ehkä nyt olisi jo viimein aika ''tarttua härkää sarvista'' ja kirjoittaa siitä aiheesta, jota on pyydelty jo useampaan otteeseen. Tarkoitan nyt tietysti anoreksiaa ja nykyistä tilannettani. Tämän postauksen voi ilman muuta skipata, jos haluaa lukea vähän iloisemmista aiheista! ;--)

Joillekin syömishäiriöstä ja omista ''syvemmistä tuntemuksista'' puhuminen on helppoa, joillekin vähän vaikeampaa. Itse kuulun ehdottomasti jälkimmäisiin. Tässä siis suurin syy siihen, miksi kirjoittelen mieluummin kevyemmistä aiheista ja elämästä ihan yleensäkin. Niin suuri osa, kuin syömishäiriöllä onkin arjessa ja ajatuksissa yleensäkin – haluan muistuttaa sen olevan vain yksi osa elämää. En halua, että minun ajatellaan olevan ''se anorektikkotyttö, joka kirjoittaa sitä yhtä blogia''. On niin paljon muutakin. Anoreksia on vain yksi osa elämää, joten se tulee olemaan myös vain yksi aihe muiden aiheiden joukossa.

Kuitenkin ymmärrän lukijoiden huolen, ja haluan päästä vähän rauhoittelemaan niitäkin, jotka kokevat minun olevan ''sairaalakunnossa'' tai ''mahdollisesti kuollut muutamassa viikossa''. Tietysti osoitan sanani ihan yhtä suurella painolla niille, jotka ylipäätään kantavat huolta ja pelkäävät puolestani. Ymmärrän tämän täysin, eikä tarkoitukseni ole todellakaan vähätellä tilannettani
.
Tällä hetkellä syömisellä on melko suuri osa arjessani – edelleen yli kahdeksan vuoden sairastelun jälkeen. Olen viimeksi ollut normaalipainon puolella lähes kymmenen vuotta sitten, välillä enemmän ja välillä vähemmän alipainoisena. Ja kyllä, tällä hetkellä olen suhteellisen laihassa kunnossa. Tästäkin huolimatta paino on pysynyt lähes samana, muutaman kilon heilahduksia suuntaansa lukuunottamatta. 


Lainaan nyt yhtä kommenttia, jonka sain lukijalta vähän aikaa sitten. Tässä on aika hyvin tiivistettynä se huoli, mitä monilla muillakin on ollut kommenteissaan täällä blogin puolella. Vastaan siis tähän kommenttiin yleisesti vähän kaikille:

''Nyt oot kyllä hälyttävän laihassa kuosissa. En sano pahalla. Tuntuu vaan, ettei kukaan uskalla sanoo sitä sulle suoraan ja näät itsesi varmaan niin vääristyneesti, ettet koe tarvetta muuttaa mitään. Tai kenties olet jo niin kroonistunut. Harmittaa, koska olet selvästi hieno ihminen. Hymyilet kauniisti, vaikka näkeehän sen, että olet heikossa hapessa. Toivon, ettet loukkaannu suorapuheisuudestani. Olet hyvä ja kaunis ihminen - siksi haluan herätellä sinua tässä asiassa. Toivon vilpittömästi, että vielä se aika koittaa, kun opit hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet.''

Eli tosiaan, siitä painosta. En punnitse itse itseäni, eli en myöskään tiedä nykyistä painoani sen enempää, kuin muutamat hoitajat ja lääkärit sairaalassa. Vaaka on tuottanut minulle enemmän ongelmia, itkua ja pahaa oloa, kuin mitään hyvää. Sen tähden en punnitse itseäni, enkä voi tietää tarkalleen muutoksia, joita painossa saattaa tapahtua. Olen silti suunnilleen saman kokoinen, kuin olen ollut jo reilun vuoden tai pari. Eipä tuokaan tietenkään hyvä uutinen ole, koska tietysti toivottavaa olisi saada painoa ja tavoittaa se keholle paras lukema, jossa kuukautiset jne. toimisivat normaalisti.. 

Läheisistäni sen verran, että kyllä minusta huolehditaan. Kun täytin 19-vuotta, säännölliset kontrollit sairaalassa lopetettiin. Tällä hetkellä - myöhemmin saan ehkä toisen hoitopaikan - hoito on lähinnä perheen ja minun itseni vastuulla. Tähän seikkaan nähden voin yllättävänkin hienosti! :-) Syön, vaikka välillä mikään ei maistu miltään ja ruoka menee alas vain taistelun kautta. En ole juuri laihtunut, vaikka olen ensimmäistä kertaa vuosiin omillani ilman säännöllisiä kontrolleja. Ja jos jotain hälyyttävää ilmenee, saan kyllä tarvittavan tuen ja avun läheisiltä sekä sairaalalta.

Kroonistumisesta on ollut myös puhetta useaan otteeseen. Olen sairastanut jo niin kauan - niin pienestä tytöstä lähtien, että sairastelu on pakostakin venynyt pitkäksi. Kroonistuminen on siis ollut puheena, mutta korostettaen myös sitä, että kaikki on lopulta aina kiinni omasta tahdosta. Tiedän monia tapauksia, joissa ollaan sairastettu jopa 10-20 vuotta ja silti lopulta toivuttu täysin. Uskon omaan parantumiseeni, enkä luettele itseäni vielä kroonistuneeksi. Teen jatkuvasti työtä parantumisen eteen, vaikka joidenkin silmissä saattaa näyttää, että tilanne on täysin jumiutunut tietyille urille. Muutoksia on tapahtunut, ja nuo muutokset ovat kaikki askelia parantumista kohti.

Lopuksi sanon, etten tietenkään loukkaannu siitä, että näistä asioista puhutaan. Kyse on vain huolesta, jonka ymmärrän hyvin. Silti haluan huomauttaa, että blogini käsittelee elämääni. En ota kuvia itsestäni, jotta ''ihmiset voisivat ihastella/kaunistella, kuinka laiha olen'', vaan ihan samoista syistä kuin muutkin blogin pitäjät: esitelläkseni uusia vaatteita, hiuksia, ystävien kanssa vietettyä aikaa yms. Aina tietyin väliajoin kirjoitan myös sairaudestani - mutta siitä kirjoittaminen ei todellakaan ole minulle helppoa. Se on vähän kuin avaisi päiväkirjansa koko maailman nähtäväksi. Toivon, että tässä olisi vähän toivottuja vastauksia kysymyksiin (vastailen tietysti edelleen, jos haluatte kysyä lisää), sekä etten suututtanut ketään kirjoituksillani! :-) Tarkoitushan on meillä kaikilla sama: parantua anoreksiasta ja elää normaalia, täysipainoista elämää! ♥

11 kommenttia:

  1. Ihana blogaus, synkästä aiheesta huolimati. Toisaalta tämäkin kirjoitettu Mervimäisen optimistiseen tyyliin. Ihailtavaa kerrontaa. :3
    Oolet tärkeä, vaikka niin vähän aikaa ollaan vasta tunnettu <3

    VastaaPoista
  2. Kiitos tästä postauksesta, tätä onkin jo odotettu pidemmän aikaa! :) Sulle pelkkiä voimahaleja ja pusuja ♥ !

    VastaaPoista
  3. Kiitos tästä postauksesta ja rehellisyydestäsi :) tsemppiä <3

    VastaaPoista
  4. Onpa kaunis kuva toi alempi :)♥
    Hyvä postaus ! (vaikka ite oisinki sanonu rajummin XD mut hei tempperamentti..)

    VastaaPoista
  5. Kiitos tästä postauksesta. Minua on useasti mietityttänyt, minkälaisessa tilanteessa olet pääkoppasi suhteen sairauden kanssa, kun ilmiselvästi olet edelleen alipainoinen, mutta olen tiedostanut tuon, mitä kirjoitit, ettet halua elää ja kirjoittaa vain syömishäiriötä. Toivottavasti pienet hyvät askeleet jatkuvat edelleen ja näemme sinut vielä joskus täysin toipuneena. Minä uskon sinuun.

    VastaaPoista
  6. Arvaa, mikä teki minut iloiseksi tässä postauksessa :) " Niin suuri osa, kuin syömishäiriöllä onkin arjessa ja ajatuksissa yleensäkin – haluan muistuttaa sen olevan vain yksi osa elämää. -- On niin paljon muutakin. Anoreksia on vain yksi osa elämää, joten se tulee olemaan myös vain yksi aihe muiden aiheiden joukossa." Tuo kohta. Monilla syömishäiriöisillä (myös minulla vaikeimpana aikana) syömishäiriö oli koko elämä, elämässä ei ollut muuta, kaikki mitä oli, oli syömishäiriökuplan sisässä. Sinulla on kavereita ja vietät heidän kanssaan aikaa, et ole eristäytynyt, niin kuin monet muut. Shoppailet ja matkustelet. On niin hienoa, että sinulla todella on elämää syömishäiriöstä huolimatta. Sinulla on tämän postauksen perusteella kypsä suhtautuminen sairauteen etkä ole menettänyt toivoa parantumisesta. Toivon sinulle paljon kaikkea hyvää :) Tsemmpiä! Meillä kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet parantua kokonaan :)

    VastaaPoista
  7. Hieno postaus. Olet rohkea kun uskallat puhua näinkin vaikeesta asiasta. Hurjasti voimia ja halauksia <3 mäkin haluan sanoa niinkuin pajupilli sanoi tuolla ylempänä: "Minä uskon sinuun." :)

    VastaaPoista
  8. Hyvä kirjoitus.

    Mä löysin sun blogin aikoinani sen vuoksi, että olin valtavan kiinnostunut kaikista muista syömishäiriöisistä, koska silloin kun minä sairastuin ei samanlaista blogi- ja nettikäyttäytymista ollut. Jossain vaiheessa siis netin kautta huomasin että "meitä" muitakin on olemassa ja pyörin paljon netissä lukien syömishäiriöblogeja. Äh, olipas hankalasti selitetty. Mutta siis nykyisin olen jäänyt tänne sun lukijaksi, koska oon kiinnostunut sun persoonasta ja tyylistä, kivoista kuvista ja sun leipomuksista ;) Aluksi se syömishäiriö oli se pointti kaikissa lukemissani blogeissa mutta nykyisin se on vaihtunut siihen, että olen kiinnostunut ihmisistä, en anoreksiasta.

    Joskus olen jotain kommenttia laittanut siitä, että olen huolissani. Yleensä kiinnitän huomiota sun kampaukseen, vaatteisiin ja muihin juttuihin kuvissa joissa olet, mutta toisinaan vain pistää silmään sun huono kunto (vaikka oletkin silti kaunis!!). Mietin joskus miten hehkuisit kun vähän tervehtyisit tuosta ja miten paljon enemmän jaksaisit tuoda esiin sun mielipiteitä ja hienoa persoonaa terveempänä.

    Kyllä sä voit tulla parantumaan. Uskon siihen. Se on jo paljon että ajattelet näin fiksusti asiasta ja tiedostat sun tilanteen. Olen itse sairastanut/sairastin noin kymmenisen vuotta ja sairastuin myös hyvinhyvin nuorena. Jotkut lääkärit olivat aika skeptisiä paranemiseni suhteen mutta hyvin kävi. En ole aivan täysin toipunut mutta uskon kyllä että tuun toipumaan kokonaan.

    Huh, tästähän tuli pitkä kommentti. Vähän sekavakin koska oon väsynyt reissaamisen jäljiltä. Oli kuitenkin pakko kertoa mitä mieleeni tuli tästä tekstistä ;)

    VastaaPoista
  9. Sonia Heape: Oi kiitos paljon! :'') Sie olet myös kauhean tärkeä, vaikka sitten kuinka vähän aikaa oltaisiinkin tunnettu! ♥

    Oona: Kiitos paljon! :-) Hyvä jos onnistuin tekemään näinkin vaikeasta aiheesta ihan mieleisen postauksen..

    Butters: Kiitos paljon! Kyllä mie pärjäilen. ♥

    Karpo: Kiitos! ♥ Tiedän, että olisit, mutta ehkä tää oli nyt vähän enemmän ''mun tempperamentilla'' sitten. :---D

    pajupilli: Kiitos paljon - on aivan äärettömän rohkaisevasti sanottu se, että uskot! :-) Kyllä tämä tästä vielä, vaikka vaikeaa onkin..

    Chrisu: Muun sisällön (juuri ystävien, matkustelun, perheen, harrastusten jne.) saaminen on mielestäni aika suuri askel kohti parantumista. Tai siis, tarkoitan sitä, että minulla on kyllä ollut sellaisia aikakausia - jopa vuosia - jolloin olen eristänyt elämästäni kaiken muun kuin anoreksian. Nyt on jo vähän toisin, eikä sairaus enää terrorisoi koko elämää. :-) Onneksi!
    Kiitos! ♥

    majoram: Kiitos paljon, sillä helppoa se ei ollut taas saada raapustettua näitä asioita ''kaikkien nähtäville''! :-) ♥

    Kaiku: Kiitos! :-) Ymmärrän tuon pointin, sillä kyllä itsekin tulee katsottua syömishäiriöisten blogeja joskus lähinnä sen syömishäiriön kannalta - vaikka kuinka kirjoitettaisiin ihan muista aiheista. On silti äärettömän hienoa kuulla, että nykyään olen onnistunut vielä kiinnittämään huomion muilla jutuilla! ♥
    Joo, tiedän sen, ja ymmärrän huolen. Ei ollut mitenkään tarkoitus syyllistää ketään, joka on aiheesta huomauttanut! Tiedän kyllä, että näyttäisin varmasti paremmalta, jos olisin terve - mutta näillä mennään toistaiseksi.. :')
    Olen kyllä vahvasti sitä mieltä, ettei mikään diaknoosi paperilla tai pari skeptistä lääkäriä lopulta estä parantumista - tahto on tärkein keino parantua! Ja on muuten upeaa kuulla, että olet parantumassa noin pitkän ajan jälkeen! Tsemppiä sinnekin ♥

    VastaaPoista
  10. Voih! Kirjotat tosi kauniisti aiheesta! :-) Mä olen kans törmännyt monesti siihen, että ihmiset näkevät vain sairauden ja se on aika surullista. Mulle on myös monta kertaa tultu sanomaan ja itekki on tultu mietittyä, että mitä järkeä on leikkiä ruualla, koska itse ei sitä halua. Monta monta kertaa olen ihmisille sanonut, että älkää ikinä lähtekö tällaiseen helvettiin jos se teistä on kiinni ja samalla toivonut että joku olisi mulle kertonut vaikka se tuskin siinä vaiheessa olisi auttanut mutta että olisi ollut edes joku mihin tarttua... Edelleenki voimia ja haleja sulle! <3 :-)

    VastaaPoista
  11. Moikka!
    Pikkunen Kannasmuksu täällä terkkuja lähettää. Hurjan ylpeä sinusta olen, niin kauhean ylpeä ! Harmillisesti en koskaan uskaltautunut juttusille ja nyt jo valmistuit, mutta ehkä nyt uskallan tänne sanoa muutaman sanan.
    Syksyllä ensimmäisenä kiinnitin huomiota säteilevään hymyysi ja kun laskin 1+1=2, aloin ihailla sua ihan hirveästi! Olet rohkea ja upea nainen ja toivon todellakin, että jossain elämäsi vaiheessa olet aivan parantunut tästä helvetistä. Omasta kokemuksesta osaan samaistua jollain tasolla.
    Jatka hymyilemistä ja elämästä nauttimisesta, ansaitset sen! Ja onneksi olkoon lakin johdosta!

    VastaaPoista